Hoe kan het dat we niet 100% van onze hersenen gebruiken?

Ik heb eens gehoord dat we onze hersenen niet 100% gebruiken. Alles wat we nu doen wordt gedaan door bijvoorbeeld 80%. Wat zou je dan moeten doen om die andere 20% te benutten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een bron bij deze claim? Of is dit weer onderdeel van de 72% van cijfers en statistieken die ter plekke verzonnen worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bron hoeft niet, want ze zegt dat ze het eens gehoord heeft, en ze geen een voorbeeld.

Antwoorden (6)

Dat is een broodje-aap verhaal. We gebruiken alles wat in onze hersenen zit, ook al is dat nogal povertjes bij menigeen.
14 jaar geleden
Leuk, daar issie weer, die terugkerende vraag! ;-)

Dit keer noem je 80%. In een vorige vraag werd 33% genoemd. Je hoort ook wel eens 25% of 50%, of zelfs 10%.

Kijk in de Bron voor een hele serie goede antwoorden. Scheelt mij weer typen. ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Wij gebruiken onze hersenen maar voor 2 tot 4%, meer niet... Maar dan spreek ik over dat wat maximaal mogelijk is en dat wat jij uit je eigen hersenen haalt... Dat is 2 tot 4%... Einstein gebruikte 10%, dat is zijn verdienste, niet superslim, maar wel een goed gebruik van dat wat hij had...

Dus iedereen kan veel intelligenter worden dan hij nu is, door meer capaciteit te gebruiken... Mooi idee is het niet? Maar kunnen we dat ook sturen? Ja dat kan wel degelijk...

Klassieke muziek luisteren maakt je intelligenter... Mediteren maakt je intelligenter... Meer spanning is minder intelligentie... Zo zijn er in mijn optiek enkele mogelijkheden ter verbetering...

En je zult het niet geloven, maar als je NIET denkt gebruik je de meeste capaciteit van je hersenen...

Dat we niet de volle 100% procent gebruiken komt door angst en spanning EN omdat we dat nooit geleerd hebben en nooit gestimuleerd worden om dat te doen, maar ik zeg je het kan wel...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, je hebt het volledig verwoordt. Ik zie geen nut om ook te gaan antwoorden. +1 Ik snap de minnen ook niet, jammer dat er even geen uitleg bij gedaan wordt. Als je nog kan leren, dan kan het gebruik van je hersenen nog niet op 100% zitten. Dat is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor uitleg over de minnen is het misschien handig als je de antwoorden op dezelfde vraag die meermaals eerder gesteld is eens gaat lezen. Ik ben benieuwd welke 96 tot 98% van zijn hersenen Xinix denkt te kunnen missen, als hij maar 2 tot 4% gebruikt. Lijkt me een goede manier om deze stelling te testen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simply, je leest het verkeerd. Wij hebben het over het GEBRUIK van de hersenen. Van de hersenen kunnen we geen millimeter missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het niet missen, dat klopt. Dat komt omdat je het volledig gebruikt. Dingen die je niet gebruikt kun je prima missen. Als je iets niet gebruikt, is er geen meetbaar effect tussen afwezig of aanwezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe sla je dan nieuw geleerde dingen op in jouw optiek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee, ik ben niet getraind in dat soort van ding. Ik ben geen neuroloog. Wel weet ik dat neurologen van mening zijn dat de volledige hersenen gebruikt worden. Wat ik begrepen heb, is dat verschillende delen van onze hersenen in verschillende situaties verschillende taken hebben. Sommige delen worden (o.a.) gebruikt voor korte-termijn geheugen, sommige delen worden (o.a.) gebruikt voor lange termijn geheugen, sommige delen worden (o.a.) gebruikt voor taalgebruik, sommige delen worden (o.a.) gebruikt voor cognitieve processen. HOE dit allemaal gebeurt, daar is men zover ik weet nog niet volledig over uit. DAT dit allemaal gebeurt, is daarentegen een vaststaand feit. Men is nog aan het onderzoeken naar de HOE. (Een beetje vergelijkbaar met zwaartekracht: Newton heeft verklaart wat de regels waren, maar kon geen oorzaak geven. Einstein gaf de oorzaak.) Daarentegen lijk jij het alleen te hebben over het gebruik van de hersenen voor het opslaan van informatie, waarbij je volledig lijkt te negeren dat onze hersenen ook de taak hebben van het besturen van ons lichaam. Beweging, reflexen, waarnemingen en dergelijke worden ook allemaal door de hersenen gedaan. Je lijkt de hersenen te zien als een data-opslag-systeem, terwijl het gehele besturingssysteem ook hierin zit. Herseninfarcten hebben bijvoorbeeld niet alleen geheugenverlies als gevolg, maar ook motorische storingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Maar ik heb het over de computer. Met geheugen, met processor, met programmering. Als we nog kunnen leren, dan is kennelijk het geheugen nog niet vol. Als we van het geleerde kunnen veranderen, dan is kennelijk de ruimte voor programmering nog niet vol.
En met beide van het bovenstaande, heeft de processor nog capaciteit om dit aan te kunnen. Rijden we nu in een lelijke eend die met 100km/h al aan de top zit, of rijden we in een mercedes waar nog meer uit te halen is. Kortom we zitten nog lang niet op de 100%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan ik je het punt geven als je het hebt over het geheugen zelf (een specifiek onderdeel). De vraag gaat echter over de hersenen in het algemeen, en dan geven MRI-, PET-, en CT-scans toch duidelijk aan dat de volledige hersencapaciteit in meer of mindere mate (maar in elk geval dus WEL) gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simply. Ik snap jouw punt ook wel. Hersenen zijn een complex geheel. Hierin gaat het niet alleen over functies die elk gebied hebben, maar ook over onderlinge connecties.
Door nieuwe verbindingen, zouden nieuwe vaardigheden kunnen ontstaan.
Misschien zelfs wel telekinese. Want de vraag van de vraagsteller, zal zijn oorsprong wel hebben door uitspraken vanuit de alternatieve hoek.
Dat we tot veel meer in staat zijn, dan dat we nu gebruiken/weten.
En dat is voor mij ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat was ook precies waarom ik naar de bron vroeg. Afijn, we begrijpen elkaar in elk geval, dat scheelt. Mijn standpunt hierover staat uitgebreid vermeld in het antwoord waar ik van hier naar link (al is er daar toen een regel weggevallen, maar daar stond weinig schokkends in). Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat we het verder niet eens zullen zijn. Lijkt me een mooie afsluiter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. Dat andere is een geloof. Of een wetenschap in de toekomst.
Nou de hersenen van een aantal mensen werken zeker niet voor de volle honderd procent. Maar in het algemeen is het toch zo dat je ieder deel van je hersenen gebruikt. Niet ieder gebied op hetzelfde moment natuurlijk. Verschillende hersengebieden doen verschillende dingen op verschillende tijdstippen. Voor zover bekent zijn er geen hersendelen die niets doen. Dat is maar goed ook want de herensen zijn maar klein en hebben dus een hele klus te klaren.

Wist je dat hersenen voelen als een drilpudding, een flinke klap tegen het hoofd kan iemand al fataal worden. Als je een dril pudding laat vallen is hij niet meer te lijmen, zo ook met hersenen. Boksers e.a hebben veel schade opgelopen, zelfs met een hersenschudding loop je al schade in de hersenen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een idd een broodje aap verhaal.

Je gebruikt wel degelijk alles maar niet allemaal tegelijk. Verschillende delen van je hersenen hebben allemaal een eigen specialisatie. Het deel dat je linker arm bestuurd is zo bv niet actief wanneer je die arm niet gebruikt (om het maar simpel voor te stellen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gebruiken onze volledige hersenen. Onze hersenen kosten zoveel energie om te ontwikkelen, dat het niet rendabel zou zijn om deze in stand te houden wanneer we dat niet zouden doen. Onze grote hersenen zijn er overigens ook debet aan dat de bevalling zo zwaar valt.

Verder verwijs ik je graag door naar mijn antwoord op dezelfde vraag: